Tuomas – Vastuumyyjä, Kamux Niittykumpu
"Tämä työ antaa kiksit: Se yhdistää autot, asiakkaat ja vapauden onnistua omalla tavalla."
Tuomas tietää, mitä pitkäjänteinen työ ja asiakaspalvelu tarkoittavat. Hän aloitti työuransa jo 16-vuotiaana McDonald's-pikaruokaravintolassa ja viipyi ravintola-alalla lähes vuosikymmenen edeten vuoropäälliköksi.
“Tuli tunne, että ravintolamaailma oli antanut jo sen, mitä sillä oli annettavana. Halusin elämääni uutta kipinää: jotain, missä on intohimo mukana”, hän kertoo syyksi vaihtaa toiselle alalle.
Tuomas tunnisti kolme tärkeää tekijää työn kriteereinä: autot, asiakkaat ja myynti. Hän oli ostanut aiemmin auton eräästä autoliikkeestä ja jäi miettimään, miltä tuntuisi olla itse tiskin toisella puolella. “Se ajatus jäi kytemään. Mietin useampaa toimijaa, mutta päädyin hakemaan Kamuxille, ja onneksi päädyin", hän kertoo.
Hyvä vastaanotto ja vahva startti
Tuomas aloitti Kamuxilla Niittykummun myymälässä maaliskuussa 2020.
“Jo haastattelusta jäi tosi hyvä fiilis. Otettiin lämpimästi vastaan ja huomasi heti, että Kamuxilla autoja riittää ja täällä pääsee oikeasti tekemään kauppaa.”
Ensimmäinen työpäivä on hänellä yhä kirkkaana mielessä.
“Muistan edelleen sen autokaupan hajun sekä yleisen fiiliksen, kun pääsin ajamaan ja tutustumaan eri autoihin”, hän muistelee.
Etukäteen Tuomas pohti, että jyräävätkö kokeneet myyjät uudet tulokkaat.
“Kaikki menikin ihan toisinpäin. Joka puolelta tuli kysymyksiä, että ‘tarvitsetko apua?’ ja tukea sai heti. Oli selvä tunne, että mua haluttiin auttaa onnistumaan", hän summaa.
Vahvuudet asiakaspalvelussa ja kaupan ymmärtämisessä
Tuomas menestyi myyjänä hyvin heti alusta. “Kauppa oli tasaista ja laadukasta. Tiedän olevani hyvä ihmisten kanssa. Asiakaspalvelu on mulle luontevaa ja aidosti kiinnostaa. Osaan asettua asiakkaan saappaisiin ja rakentaa luottamusta.”
Hän kertoo, että myös kaupan rakenne ja kokonaisuus kiinnostavat. “Ymmärrän, miten kaupanteko toimii. Sen takia on ollut luontevaa ottaa lisää vastuuta", hän lisää.
Syksyllä 2022 Tuomas siirtyi myymälävastaavaksi, ja myöhemmin vastuumyyjän rooliin.
“Vastuumyyjänä fiiliksen ylläpitäminen on myös tärkeää. Tsempataan toisiamme, varmistetaan että hommat rullaa", hän kertoo työnkuvastaan.
Kamuxin kulttuuri on rento, reilu ja yhteisöllinen
Tuomas kuvailee Kamuxin arkea rennoksi ja hyväntuuliseksi. “Täällä läppä lentää, mutta samalla kaikki tehdään tosissaan. Halutaan aidosti, että vieruskaverikin onnistuu. Kukaan ei jää yksin, ja kaikki huomataan. Hyvä työ näkyy ja siitä annetaan tunnustusta."
Myös työn ja muun elämän yhteensovittaminen toimii: “Kamux joustaa arjen tilanteissa tosi hyvin. Mulla on perhe ja omat harrastukset, ja on tärkeää, että palautuu työn ulkopuolella".
Päivän kulku ja rutiinien merkitys
Tuomaksen työpäivät koostuvat monipuolisesta tekemisestä: “Aamulla käydään kahvikuppi kädessä kuulumiset läpi, tsekataan liidit, katsotaan myyntipisteet kuntoon ja lähdetään palvelemaan asiakkaita".
Vastuumyyjänä hän huolehtii myös varaston seurannasta, myyjien tukemisesta ja tiimin ilmapiiristä. “Toistot ja rutiinit on tärkeitä, sillä niiden varaan voi rakentaa onnistumisia".
Ylpeys omasta työstä ja tulevaisuuden näkymistä
Tuomas kokee, että hänen työtään arvostetaan Kamuxilla: “On mahtavaa saada palautetta sekä kollegoilta että johdolta. Tietää, että oma tekeminen huomataan".
Työssään hän arvostaa erityisesti sitä, että voi vaikuttaa omalla tekemisellään omaan tulokseen: “Se, että voi omalla panoksella tuoda leipää pöytään, tekee tästä merkityksellistä, ja siitä saa olla ylpeä".
Tulevaisuudelta hän ei sulje mitään pois. “Näen itseni vahvasti Kamuxilla jatkossakin. Esihenkilörooli kiinnostaa, ja haluan yhä kasvaa työssä."
Vinkit Kamuxille töihin hakevalle
“Valmis ei tarvitse olla. Tärkeintä on asenne, asiakaskeskeisyys ja halu oppia. Kukaan ei jää yksin ja onnistumiset kyllä huomataan.”
Entä mitä Tuomas sanoisi itselleen ensimmäisenä Kamux-päivänä? “Usko itseesi. Kuuntele mitä sulle kerrotaan. Syty pienistä asioista, sillä ne kantavat pitkälle”.